DNNGo.ContentBuilder

فناوری پرداخت با موبایل


از جمله سیستم های پرداخت با موبایل میتوان استفاده از تکنولوژی QR code و NFC نام برد. این نوشتار به بررسی این دو تکنولوژی کاربردی در کشور چین پرداخته و مراحل رشد و میزان مقبولیت آنها در میان مردم این کشور، برای استفاده از پرداخت کرایه در سیستم حمل و نقل عمومی را به اختصار بررسی می کند.

آیا سیستم پرداخت QR code در متروها کار می کند؟

تصور کنید که در ساعات شلوغی در یک شهر بزرگ سوار مترو می شوید. در میان ازدحام، با زحمت به گیت کنترل تردد می رسید. اما همانجا، پشت سر یکی از مسافرانی که در حال کلنجار رفتن با موبایلش است، متوقف می شوید.

این توقف، صحنه متداولی در بسیاری از شهرهای چین شده است و دلیل آن بخاطر وجود تکنولوژی مهمی در موبایل است که توسط آن پرداخت ها انجام می گیرد. این تکنولوژی QR code نام دارد.

فراگیر شدن پرداخت کرایه با موبایل در چین، به این معناست که بیشتر مسافران، هنگام پرداخت، موبایل خود را بیرون می آورند و اپ مربوط به QR Code را باز می کنند تا بتوانند QR Code آن ایستگاه مترو یا اتوبوس را اسکن کنند. برای سهولت استفاده از کد QR در پرداخت، برخی شرکتها حتی تا اینجا پیش رفته اند که امکان آپدیت شدن کدها را حتی زمانی که کاربران آفلاین هستند، فراهم کرده اند. از جمله کاربردهای این امکان در طول پروازها است.

به طور کلی، سرعت و اسکن QR code بالا و با هزینه ای کم قابل اجرا است. زمانیکه این فناوری در چین، سیستم پرداخت رایج گردید و کاربرد آن در وسایل نقلیه ی عمومی گسترش یافت، دیگر فقط به زمان نیاز داشت تا راه خود را به سوی سیستم های پرداخت کرایه در حمل و نقل عمومی نیز باز کند. در مقابل این سیستم، سیستم پرداخت NFC که توسط Apple Pay و Google Pay استفاده می شود سریعتر و امن تر به نظر می رسد و در طول سالیان در چین بسط و توسعه یافته است.

پرداخت با QR code کاملا در چین جا افتاده است و مردم از جایگزینی آن در مترو و اتوبوس به جای کارتهای عبور خرسندند. این QR code ها که همان کدهای دوبعدی هستند در ایستگاه های اتوبوس، مترو و حتی روی خود وسایل نقلیه نصب شده است و مردم آن را از طریق دستگاه موبایل خود اسکن می کنند و سپس کد خوانده شده به برنامه یا وبسایت مورد نظر فرستاده می شود و از حساب فرد کسر می شود و به حساب مورد نظر انتقال می یابد.

شرکت Tencent اعلام کرده که از دوسال پیش که شروع به کار کرده است، تعداد کاربران برنامه ویچت به صد میلیون نفر رسیده است. چرا که ویچت مینی اپ Ride Code را دارد که مردم می توانند برای پرداختی های وسایل حمل و نقل از آن استفاده کنند. برنامه Ride Code تنها سامانه ای است که مسافران را قادر به پرداخت کرایه از طریق QR code می کند. البته برنامه های پرداخت علی بابا و JD Finance نیز گزینه های خود را دارند.

از آنجا که اپ ویچت در چین بسیار محبوب است و بیشتر مردم آن را روی موبایل خود دارند، پس به طور اتوماتیک یک اپ مناسب برای خواندن QR code را در دستگاه خود دارند. همین امر یکی از علل ترویج سریع این روش پرداخت کرایه در چین بوده است.

با وجود اینکه QR code کارآمد است و نیاز افراد را برای پرداخت از طریق موبایل برآورده می کند، در مقایسه با NFC نامناسب به نظر می آید. سیستم پرداخت NFC با امواج رادیویی کار می کند و برای پرداخت تنها کافی است گوشی را در مقابل دستگاه کارتخوان گرفته تا به وسیله ی امواج رادیویی اطلاعات لازم خوانده شود. مزیت آن نسبت به QR code این است که دیگر نیاز نیست موبایل خود را روشن کنید و وارد دوربین یا برنامه ی موردنظر برای خواندن کد شوید و می توان گفت مانند کارتهای مغناطیسی کار می کند که کافی است جلوی دستگاه کارتخوان گرفته شود.

اگرچه محدودیت های این فناوری و مشکلات نصب اسکنرهای QR code در گیت های گردان برای همگان آشکار است، عدم راحتی این سیستم کافی است تا چین دیگر به QR code ها اعتماد نکند.

به نقل از بنیانگزار مجله Mobile Payment Network: "سیستم پرداخت QR code در زمینه ی حمل و نقل مشکلاتی بوجود آورده است بخصوص در ساعات شلوغی که براحتی باعث ازدحام می شود."

در ماه آوریل، سیستم پرداخت Tianfu Tong باعث شد مسافران با تاخیر به محل کار خود برسند چرا که کدهای QR code جدید تولید نشد. مسافران هم ناگزیر مانند روش قرن بیستم در صف بلیط ایستادند و بلیط تهیه کردند.

بسیاری از گیت های تردد و ورودی های گردان مترو، گزینه های پرداخت متفاوتی از جمله NFC دارند. البته به نظر نمی آید کمکی به پذیرش NFC کرده باشند.

وقتی گوشی های مجهز به NFC گران بودند و یا پایانه های NFC در جایی نبود، QR code جایگزین خوبی به شمار می آمد. همچنین در این میان بحث رقابت نیز هست.

Jiang Feng (بنیانگذار مجله Mobile Payment Network) همچنین گفت: "از همان اوایل، شرکت Union Pay که شرکتی دولتی است از سیستم پرداخت NFC پشتیبانی کرد که باعث پیشرفت هر چند کند این تکنولوژی بود. علی بابا و Tencent با سیستم QR code پیش رفتند و سرویس های پرداخت آنها که به ترتیب Alipay و ویچت است به سرعت محبوب شد."

نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه چیزهایی در حال تغییر است. سیستم پرداخت Alipay و ویچت از قبل، سیستم های پرداخت با NFC را ارائه داده اند و اخیرا گوشی های مجهز به NFC رو به افزایش است. حدود 45 درصد گوشی ها که بیش از 1500 یوان (217 دلار آمریکا) ارزش دارند مجهز به NFC هستند. بسیاری از برندهای بومی چین مانند هوآوی، شیائومی و آپو سالهاست که موبایلهای مجهز به NFC می سازند.

حتی اگر کاربرد سیستم پرداخت NFC در میان مسافران افزایش یافته باشد، این فناوری شانس خود را در چین از دست داده است. بسیاری مصرف کنندگان چینی در نوع پرداخت قدم بزرگی برداشته اند و از فناوری تشخیص چهره استفاده می کنند. این حرکت در برخی متروهای کشور دیده شده است. برخی شهر ها به طور آزمایشی از سیستم تشخیص چهره استفاده می کنند که به طور اتوماتیک کرایه را از حساب بانکی مسافر کم می کند.


https://www.abacusnews.com/digital-life/qr-code-payments-make-long-commutes-even-longer-china/article/3020786

18 دی، 1398، 15:27

Text/HTML

DNNGo.ContentBuilder

نظر خود را ثبت کنید

Comments