DNNGo.ContentBuilder

DNNGo.ContentBuilder

سیستم تشخیص چهره بیومتریک چگونه کار می کند؟

تکنولوژی تشخیص چهره یکی از راه های احراز هویت بیومتریک است که از یک نرم افزار برای شناخت و بررسی افراد بر اساس ویژگی های چهره استفاده می کند. سیستم تایید هویت به این روش کار می کند که چهره شناخته شده را با چهره های پایگاه داده (دیتابیس) مقایسه می کند و با آنها تطبیق می دهد.

به طور معمول سیستم احراز هویت چهره در سه مرحله انجام می شود:

1- تشخیص چهره: سیستم ابتدا تصویر یا ویدیو را اسکن می کند تا چهره ها را پیدا کند. این کار با استفاده از دوربین انجام شده و اطلاعات را در لحظه به کامپیوتر انتقال می دهد و نرم افزار دستگاه سریعا ویژگی های خاص صورت مانند بینی، دهان و چشم ها و موارد دیگری مانند زخم روی صورت و ... را تشخیص می دهد.

2- استخراج ویژگی های چهره: برنامه ای که طراحی شده توسط reader دستگاه، گره های هندسی صورت فرد را ترسیم کرده و این نقاط را به هم متصل می کند. مجموعه این نقطه ها و خطوط برای هر فرد با دقت بسیار بالایی متفاوت است و منحصر به فرد بودن آن کار شناسایی را آسان می کند.

فاصله بین چشم ها، شکل ابروها، بینی و دهان مواردی هستند که این نقاط و خطوط را تعیین می کنند.

3- انطباق چهره با نمونه ها: در آخرین مرحله، شکل کلی صورت با صورت هایی که از قبل نمونه گرفته شده و در دیتابیس ذخیره شده اند، مقایسه می شود و در صورتی که کامپیوتر آنها را منطبق تشخیص دهد، احراز هویت با موفقیت انجام خواهد شد.


تکنولوژی تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره هنوز در حال توسعه است و دقت آن می تواند تحت تأثیر عوامل متعددی مانند کیفیت تصویر یا ویدیو، شرایط نور و حالات چهره فرد قرار گیرد. با این حال، فناوری تشخیص چهره در سال های اخیر به طور فزاینده ای دقیق و قابل اعتماد شده است.

در ادامه برخی از این تکنولوژی ها را معرفی کرده ایم:


1- تکنولوژی Computer vision (درک کامپیوتر از تصاویر)

2-یادگیری ماشین

آخرین تکنولوژی تشخیص چهره از ماشین لرنینگ بهره می برد. یادگیری ماشینی نوعی هوش مصنوعی است که به برنامه اجازه می دهد بدون اینکه کد های آن تغییر کند، دائما در حال یادگیری باشد و صورت افراد را روز به روز دقیق تر تشخیص دهد.

3- یادگیری عمیق (Deep Learning)

نوع دیگری از تکنولوژی روز استفاده شده در دستگاه های تشخیص چهره ، یادگیری عمیق با استفاده از داده های داده شده به آن است. برای اطلاعات بیشتر در مورد تکنولوژی تشخیص چهره می توانید اینجا را مطالعه کنید.

الگوریتم های مورد استفاده

محبوب ترین الکوریتم ها برای شناسایی چهره توسط ماشین سه الگوریتم زیر هستند:


1- الگو های باینری محلی ( LBP):

یک اگوریتم ساده اما موثر است که ویژگی های محلی را از یک تصویر استخراج می کند. ویژگی های LBP در برابر تغییرات نور و حالات چهره بسیار قوی هستند و آنها را برای تشخیص چهره مناسب می کند.

این الگوریتم در دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره استفاده می شود زیرا بهترین گزینه برای تشخیص در لحظه (Real Time Recognition) است.


2- الگوریتم Haar Cascades

این الگوریتم در ماشین لرنینگ استفاده می شود و دقت بالاتری دارد.


3- الگوریتم شبکه عصبی پیچیده

این الگوریتم که نام انگلیسی آن Convolutional Neural Networks است، نوعی الگوریتم یادگیری عمیق هستند که به نتایج پیشرفته ای در تشخیص چهره دست یافته اند. سی‌ان‌ان‌ها یاد می‌گیرند که ویژگی‌های پیچیده را از تصاویر استخراج کنند، که به آنها اجازه می‌دهد حتی در شرایط چالش‌برانگیز، چهره‌ها را با دقت بالا شناسایی کنند.

متخصصان به زودی در جهت افزایش دقت و امنیت احراز هویت تصویری آن را با فناوری سه بعدی ترکیب خواهند کرد که این امر باعث می شود علاوه بر چهره، ویژگی های بدنی مانند فرم ایستادن یا راه رفتن افراد هم به عنوان یک ویژگی بیومتریک تعریف شود.

سنسور های مورد استفاده در دستگاه های تشخیص چهره

سنسور 2D:

سنسورهای دو بعدی متداول ترین سنسور تشخیص چهره هستند که در اکثر دستگاه های ورود و خروج تصویری مورد استفاده قرار می گیرند و دلیل آن این است که قیمت بسیار مناسبی دارد و به راحتی در دستگاه های مختلف نصب می شود.

سنسور دو بعدی فقط از یک زاویه عکس فرد را می گیرد و این امر دقت آنها را نسبت به سنسور های سه بعدی پایین می آورد. نور مناسب محل نصب دستگاه ها اهمیت بالایی دارد چرا که این نوع سنسور به نور حساسیت بیشتری دارد.


سنسور 3D:

سنسور سه بعدی پیشرفته تر بوده و از زوایای مختلف از فرد عکس برداری می کند و دقت بالایی دارد اما به دلیل قیمت بالا، ققط در دستگاه های گران قیمت مانند موبایل ها مورد استفاده قرار میگیرد.

دوربین های RGB:

دوربین ها تصاویر را به صورت رنگی ثبت می کنند و برای تشکیل رنگ ها از سه رنگ اصلی سبز، آبی و قرمز استفاده می کنند. معمولا اکثر دستگاه ها از جمله دستگاه های حضور و غیاب از این دوربین استفاده میکنند تا دقت را بالا ببرند اما ممکن است دوربین های خیابانی برای تشخیص هویت افراد که فاصله سوژه از دوربین زیاد است از این دوبین ها استفاده نکنند و تکنولوژی های دیگری به کار ببرند.

دوربین مادون قرمز:

دوربین های مادون قرمز حرارت را ثبت می کنند و کمک می کنند در نور کم یا شب ها سوژه قابل تشخیص باشد.

سایر دوربین ها:

دوربین ها و سنسور های پیشرفته تری با دقت بالاتر هم وجود دارند که قیمت بسیار بالایی دارند و معمولا در دستگاه کنترل تردد استفاده نمی شوند مگر در مواقعی که امنیت مکان مورد نظر اهمیت بالایی داشته باشد.

چالش های استفاده از سیستم تشخیص چهره در حضور و غیاب و راه حل آن

هیچ سیستمی بی نقص نیست و اگر اینگونه بود راهی برای پیشرفت و توسعه وجود نداشت. سیستم های تشخیص چهره می توانند معایب زیر را داشته باشند:

1- نداشتن دقت صد در صدی:

تکنولوژی به کار رفته در دستگاه های ثبت ورد و خروج نمی تواند مانند یک انسان افراد را تشخیص دهد و ممکن است در مواردی نادر اشتباه کند. به عنوان مثال، اگر تغییری در چهره فرد ایجاد شود (به عنوان مثال زخم یا تتو به چهره اضافه شود) باید نمونه عکس پرسنلی این فرد بروزرسانی شود تا دستگاه بتواند او را دوباره بشناسد.

داشتن احساسات در چهره افراد هم می تواند دقت شناسایی را پایین بیاورد. به عنوان مثال اگر کارمندی لبخند بر صورت داشته باشد، الگوی نقطه و خط چهره او تغییر می کند و دستگاه می تواند دچار خطا در تشخیص شود. بنابراین توصیه می شود کارمندان در هنگام عکس برداری برای نمونه گیری و هنگام حضور و غیاب چهره ای معمولی و بدون احساسات داشته باشند و صاف بایستند. در این صورت خطا تقریبا به صفر میل میکند.

2- حریم خصوصی:

دستگاه حضور و غیاب در صورتی که قابلیت ردیابی کارمندان در محل کار را داشته باشد تا حدودی حق حریم خصوصی کارمندان را زیر پا می گذارد. این موضوع را باید کارمندان یک سازمان بدانند تا این ردیابی بدوون اجازه آنها انجام نشود.

3- امنیت:

پایگاه داده و سامانه همواره در معرض خطر هک شدن قرار دارند. در صورتی که سامانه هک شود، سارقان می توانند وارد مناطق امنیتی شوند بدون آنکه دستگاه بتواند ورود غیر مجاز آنها را تشخیص دهد. همچنین هک شدن دیتا بیس اطلاعات چهره و اطلاعات حساس دیگر کارمندان را در دست هکر ها می اندازد که اتفاق بسیار بدی است.

راه حل مقابله با مشکلات امنیتی این است که یک سیستم امنیتی پیشرفته برای دستگاه و سامانه تعریف شود. به عنوان مثال، پایگاه های داده متصل به نرم افزار حضور و غیاب شرکت دنیای پردازش، به صورت پیشرفته ای رمزنگاری شده است و هیچکس به جز مدیران نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند.

4- هزینه ها:

دستگاه های دارای تکنولوژی تشخیص چهره به دلیل داشتن دوربین، سنسور و الگوریتم های پیشرفته تر نسبت به دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی و دستگاه کارتزنی دارای قیمت بالاتری هستند و ممکن است مناسب همه کسب و کار ها نباشد. برای اینکه مطمئن شویم تمام افراد می توانند سیستم حضور و غیاب مناسب خود را خریداری کنند، مقاله راهنمای انتخاب حضور و غیاب مناسب برای کسب و کار ها را نگارش کرده ایم و می توانید آن را مطالعه کنید.

چگونه تکنولوژی تشخیص چهره به مدیران کمک می کند؟

مدیران سازمان ها دائما به دنبال راه حلی برای افزایش بازدهی کسب و کار خود هستند. اینکه حضور و غیاب کارمندان در کمترین زمان ممکن فقط با قرار دادن چهره شان جلوی دوربین انجام شود، باعث می شود در زمان صرفه جویی شود و از صف های طولانی هنگام حضور و غیاب جلوگیری شود.

فناوری تشخیص چهره نه تنها در حضور و غیاب بلکه در کنترل تردد هم بسیار کمک کننده است. این تکنولوژی اجازه ورود افراد ناشناس را به مکان های امنیتی نمی دهد و امنیت سازمان شما را تضمین می کند.

جمع بندی

در این مقاله تکنولوژی ها، الگوریتم ها و سخت افزارهای مورد استفاده در دستگاه های تشخیص چهره را معرفی کردیم و توضیح دادیم که شناسایی با استفاده از چهره چه مکانیزمی دارد. حتما نظرات خود را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

Text/HTML

DNNGo.ContentBuilder

نظر خود را ثبت کنید

Comments